26 March 2016

米国2016年モデル租税条約はBEPS行動7(PE認定の人為的回避)にどこまでつきあうか

2016年2月17日に出された米国2016年モデル租税条約は,PE認定の閾値に関するBEPS行動7の勧告の重要部分をとりいれていない。もっとも,これをもって「泣き別れ」になったとみるのは,即断であろう。なぜならば,
の末尾の段落が次のように述べているからである(下線は引用者による)。

The 2016 Model has not adopted the other BEPS recommendations regarding the permanent
establishment threshold, notably the revised rules related to dependent and independent agents
and the exemption for preparatory and auxiliary activities. It is important to ensure that the
implications from any modifications to these treaty provisions are commonly understood and
consistently administered by treaty partners. Accordingly, the Treasury Department is working
with OECD and G20 member countries to create a common global understanding regarding
profit attribution that will address the concerns raised by these BEPS permanent establishment
recommendations. Furthermore, the Treasury Department is interested in developing ways to
mitigate the compliance burdens on businesses and tax administrations that the new permanent
establishment rules could create.

この論旨を逆手に読むと,「PEに帰属すべき利得に関する共通のグローバルな了解」が形成され,「コンプライアンス負担を軽減する」方法が開発できたら,おつきあいしてもいいよ,というニュアンスを読み取ることも不可能ではなかろう。ハードルの高いことかもしれないけれど。